На другому блоці Южно-Української АЕС модернізовано перевантажувальну машину

У процесі планово-попереджувального ремонту, що завершився на енергоблоці №2 ЮУАЕС 13 червня, модернізовано перевантажувальну машину (МП) — оновлено її систему управління. Завантаження активної зони реактора виконувалося з застосуванням модифікованого апаратно-програмного комплексу МП. Обладнання відпрацювало чітко, згідно з заданими алгоритмами. Зазначену реконструкцію виконано в рамках програми розширення експлуатації ядерного палива Westinghouse, а також впровадження технології поводження з відпрацьованим ядерним паливом з застосуванням контейнерів компанії HOLTEC.

 «Виконання програм з розширення експлуатації ядерного палива Westinghouse та впровадження технології HOLTEC висуває вимоги до перевантажувальної машини  з точки зору обігу нових перевантажувальних виробів. Для забезпечення ядерної безпеки під час експлуатації перевантажувальної машини, виробником системи керування заблокована можливість впливу обслуговуючого персоналу на розширення чи зміну функцій цієї системи — пояснює начальник дільниці перетворювальної техніки та вимірювань електричного цеху ЮУАЕС Володимир Чумак. – Якщо говорити про обсяги модифікації, то мова йде про апаратно-програмний комплекс, його верхній рівень. Тобто, фактично замінено пульт управління, за яким сидить оператор, також модифіковано стійку реєстрації та замінено програмне забезпечення реєстратора».

За словами фахівців, така модернізація дозволяє впровадити в алгоритми керування МП нові перевантажувальні вироби — тепловиділяючі збірки Westinghouse (TВЗ-WR) та контейнер для відпрацьованого ядерного палива (МЦК-31), який впроваджується в рамках реалізації програми HOLTEC. Це дозволяє системі керування автоматично застосовувати необхідні алгоритми управління, включаючи уставки блокування та захисту, в залежності від типу перевантажувального виробу, що особливо важливо в умовах експлуатації так званої «змішаної» активної зони реактора, тобто коли експлуатуються різні типи ТВЗ, різних виробників. Застосування сучасних програмно-технічних засобів дозволило організувати ведення бази даних для відслідковування життєвого циклу ТВЗ у процесі експлуатації на енергоблоці. Розширено також функції реєстрації та архівування роботи перевантажувальної машини.

Читать ещё:  Парламент одобрил создание Фонда гарантий кредитов в агросфере

Загалом проведена модифікація підвищує безпеку виконання транспортно-технологічних операцій шляхом автоматизації процесів, що полегшує функцію оператора.

Перевантажувальна машина атомного енергоблока — складний робот-маніпулятор, механічна частина якого розташована в центральній залі реактора, пульт управління  встановлений зовні гермооболонки. Налагодження нового обладнання та його комплексні випробування на блоці №2 супроводжували фахівці заводу-виробника – угорської фірми «ЕВІГ». Протягом року оновлена перевантажувальна машина перебуватиме в дослідній експлуатації. Практичні напрацювання та набутий у процесі її модернізації досвід буде застосовано під час аналогічних робіт на першому «мільйоннику». Їх буде виконано нинішнього року у перебігу планово-попереджувального ремонту.

Наразі другий южно-український блок працює на «змішаній» активній зоні: в його реакторі експлуатується паливо російської компанії ТВЕЛ і американської  Westinghouse. Цього року вміст альтернативних тепловиділяючих збірок Westinghouse (TВЗ-WR) доведено до 75%. Блок №1 залишається завантаженим виключно паливними збірками ТВЕЛ. Тим не менш ухвалено рішення про модернізацію його перевантажувальної машини за аналогією з  енергоблоком №2. Це забезпечить потенційну можливість роботи з альтернативним паливом TВЗ-WR і реальну роботу з контейнерами  HOLTEC.

  Наступний етап масштабної реконструкції в рамках програми розширення експлуатації ядерного палива Westinghouse та впровадження технології HOLTEC – адаптація полярних кранів енергоблоків №1 і №2. Реконструкцію кранів кругової дії заплановано на 2020 рік.

Джерело

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *