Южноукраїнськ. ЯК ОТРИМАТИ ВІД БАНКУ ГРОШІ ПОМЕРЛОГО РОДИЧА

Так сталося, що ми живемо під час війни в Україні, і смерть – це та річ, котра сьогодні є тією реальністю, в котрій вимушені жити всі ми. Багато людей втратили своїх близьких та рідних, залишили свої домівки. В стані втрати людям досить важко іноді орієнтуватися в тому, що необхідно зробити після смерті рідних людей, які документи зібрати, до кого звернутися.

Однією із проблем постає питання того, що у померлого залишилися кошти на банківській картці, а банк чи заблокував її чи не бажає віддавати наявні на ній кошти рідним померлого. Це стосується і коштів на ощадкнижці померлого. Що робити в такій ситуації давайте розбиратися.

За законом потрібно чекати півроку

Банківські рахунки та ощадна книжка померлого — це частина спадщини, яку отримають його спадкоємці. Щоб зняти з них грошові кошти, слід заявити про прийняття спадщини до нотаріальної контори.

За загальним правилом, нотаріус заводить спадкову справу за місцем останнього проживання померлого. У випадку, коли така інформація відсутня, місцем відкриття спадщини є місцезнаходження нерухомого майна або основної його частини, а за відсутності нерухомого майна — місцезнаходження основної частини рухомого майна.

В умовах воєнного стану, коли численні громадяни є переселенцями, а деякі території України перебувають під окупацією, Уряд спростив процедуру спадкування. Так, зацікавлені особи мають право звернутися до будь-якого нотаріуса України для заведення спадкової справи, незалежно від останнього місця проживання померлого. Наприклад, якщо спадкоємець у зв’язку з активними бойовими діями не має змоги прибути чи направити заяву за місцем останнього проживання спадкодавця, він може звернутися до будь-якого нотаріуса в регіоні, де він тимчасово перебуває або вимушено переселився.

Читать ещё:  Южноукраїнськ. Робота над перейменуванням триває. Телебачення ПАЕС. 13 июн. 2022 г.

Зазвичай, строк для прийняття спадщини залишається незмінним та становить шість місяців з дня смерті особи. Але, на період дії воєнного стану строк для прийняття спадщини або відмови від її прийняття — зупиняється. Свідоцтво про право на спадщину видається спадкоємцям лише після закінчення цього строку (з урахуванням часу, на який строк було зупинено).

Що ж це означає?

Важливе значення має факт дії воєнного стану. В Україні він був запроваджений Указом Президента з 05:30 ранку 24 лютого 2022 року строком на 30 діб.

Отож, у випадку, коли особа померла та з дня її смерті минуло шість місяців до моменту введення воєнного стану (тобто, до 24 лютого 2022 року), то строк для прийняття спадщини вважається закінченим та при виконанні інших вимог законодавства, нотаріус може видати свідоцтво про право на спадщину. Однак, якщо з дня смерті особи до введення воєнного стану

шестимісячний строк не закінчився, то після закінчення дії воєнного стану такий строк буде продовжено на той термін, який існував на момент введення воєнного стану (наприклад, якщо особа померла 23 січня 2022 року, то на момент введення воєнного стану у зацікавлених осіб для прийняття спадщини було 5 місяців, то такі особи зможуть реалізувати своє право протягом 5 місяців з дня закінчення воєнного стану).

Якщо особа померла після введення воєнного стану, тобто після 05:30 ранку 24 лютого 2022 року, то шестимісячний строк на прийняття спадщини для всіх спадкоємців таких осіб фактично розпочнеться в день завершення воєнного стану.

Таким чином, якщо наразі існують причини, які унеможливлюють звернення спадкоємців із заявами про прийняття спадщини (наприклад, відсутні документи що посвідчують особу, або правовстановлюючі документи на спадкове майно тощо), то такі особи зможуть звернутись до нотаріуса з відповідною заявою вже після закінчення воєнного стану в Україні. Тобто, строки на прийняття спадщини вони не пропустять.

Читать ещё:  Южноукраїнськ - У зв'язку зі зміною оперативної ситуації в регіоні більшість магазинів міста закриті.

Однак, спадкоємцям, які не мають досить об’єктивних перешкод у зверненні до нотаріуса для заведення спадкової справи, краще не відкладати це питання на потім.

Для заведення спадкової справи спадкоємцю потрібно звернутися до нотаріуса і подати/направити йому заяву про прийняття спадщини.

Для прийняття спадщини та подальшого його оформлення необхідно мати та надати нотаріусу наступні документи (враховуючи майно, яким володів померлий):

  • свідоцтво про смерть;
  • документи, що підтверджують родинні стосунки (свідоцтво про народження, шлюб тощо);
  • документи, що підтверджують право власності на майно померлого (наприклад, свідоцтво про право власності, договір дарування та інше);
  • державні акти на земельні ділянки;
  • ощадні книжки чи договори з банківськими установами;
  • сертифікати цінних паперів;
  • свідоцтва про реєстрацію авто- і мототранспортних засобів;
  • паспорт спадкоємця (того, хто успадковує);
  • ідентифікаційний код спадкоємця;
  • за наявності — заповіт, який у подальшому залишається у справах нотаріуса;
  • довідка з ЖЕКу (якщо спадкоємець проживав разом зі спадкодавцем на момент смерті).

Ситуація може ускладнитися, якщо спадкоємцю невідомий банк, у якому є депозит, з’ясуванням цього питання займається нотаріус. Нотаріус у свою чергу має право, здійснити запит до банків, а банки зобов’язанні надати їм довідки про наявність вкладу на певну особу та про суму вкладу.

Також, якщо спадкоємців кілька осіб, а померлий не залишав розпоряджень щодо саме вкладу, то він ділиться в частках, передбачених законом.

Через 6 місяців ви отримаєте свідоцтво про спадщину.

Після отримання свідоцтва про право на спадщину, можна звернутися до банку (додаткові документи, які може попросити банк: паспорт, ідентифікаційний код, свідоцтво про смерть родича та свідоцтво про право на спадщину) і лише тоді отримати депозит та право розпорядження ним.

Читать ещё:  Южноукраїнськ - ДО УВАГИ ВИПУСКНИКІВ 9-Х ТА 11-Х КЛАСІВ!

Що стосується ощадної книжки, то для переоформлення рахунку померлого вкладника на своє ім’я в установу банку за місцем знаходження вкладу необхідно надати свідоцтво про право на спадщину, ощадну книжку, якщо вона у вас є, свій паспорт та довідку про присвоєння ідентифікаційного номера. При відсутності ощадної книжки, але при наявності рахунку, ви отримаєте всю суму грошових коштів, що належать вам за законом.

Якщо нотаріус відмовляється вчиняти нотаріальну дію, на Вашу вимогу він зобов’язаний у письмовій формі викласти причини відмови і протягом трьох днів видати відповідну Постанову. Постанову про відмову здійснити нотаріальні дії може бути оскаржено в суді.


Для цілодобового доступу громадян до безоплатної вторинної правової допомоги діє єдиний контакт-центр за номером 0-800-213-103, дзвінки безкоштовні зі стаціонарних та мобільних телефонів у межах України. Номер для дзвінків з-за кордону: +38 (044) 363 10 41 (вартість дзвінка з-за кордону за тарифами вашого оператора зв’язку).

Для отримання більш детальної інформації та у разі виникнення запитань, можете звертатися до Южноукраїнського бюро правової допомоги, за адресою: м. Южноукраїнськ, вул. Дружби Народів, буд. 23 (БП Чайка), 1 поверх, каб. 14, тел. (05136) 5-55-08.

Джерело

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован.