В Украине новые штрафы: 51 тысяча гривен – за пьяную езду, 40,8 тысяч – за вождение без удостоверения. Что еще?

Интернет-издание «Лига.Бизнес» подготовило материал, в котором проанализировало изменения в законодательстве, касающиеся ответственности водителей за нарушение ПДД, в том числе, вождение в состоянии алкогольного опьянения и превышение скорости движения.

Що сталося?

16 лютого Рада ухвалила в цілому законопроєкт №2695 про посилення відповідальності водіїв за водіння в нетверезому стані та перевищення швидкості. Закон вступить в дію на наступний день після публікації, яка відбудеться після підписання Закону Володимиром Зеленським.

Після першого читання 13 липня 2020 року законопроєкт викликав гострі дискусії в суспільстві: разом з нормами про посилення відповідальності за п’яне водіння, автори документу хотіли протягнути пункти, які можуть повернути на українські дороги «поліцейське свавілля», застерігали противники №2695. Зокрема, йшлося про зупинки поліцією «для профілактики», огляд машини, необхідність передавати документи у руки поліцейським та виходити з авто.

Петиція до президента з вимогою «припинити розгляд законопроєкту 2695 як диктаторського та такого, який збільшить рівень поліцейського безчинства та корупції», на початку серпня набрала необхідну кількість голосів. Між читаннями до закопроєкту внесли понад 600 правок, також десятки правок внесли вже під час голосування в цілому.

Навіщо новий закон?

У 2020 році на українських дорогах поліція зупинила 129 000 водіїв у стані сп’яніння, тобто, по 300 осіб на день, повідомив заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко. У ДТП минулоріч загинуло 3 550 осіб. За словами Геращенка, новий закон допоможе зменшити смертність на дорогах на 10-15%.

Також «2695 закриває «дірки» в законодавстві, за допомогою яких тисячі п’яниць уникли відповідальності», каже Геращенко.

Наприклад, чинні до цього норми радянських часів, які передбачали звільнення від відповідальності у зв’язку із малозначністю чи передачу справи на розгляд трудового колективу. А ще закон збільшив строк розгляду таких справ у суді з трьох місяців до року. До цього справи через п’яне водіння часто закривали через невчасний розгляд, тому деколи їх навмисне затягували.

Як тепер показувати документи та що буде, якщо їх забути?

Читать ещё:  Кому противопоказана вакцина от гриппа? - Минздрав

Проєкт закону до першого читання пропонував зобов’язати водіїв передавати документи на керування машиною до рук правоохоронців. У часи ДАІ, отримати документи назад було не так просто, водію доводилось «домовлятися», тож пропозиція викликала спротив.

Чинна редакція передбачає, що потрібно пред’явити документи «таким чином, щоб поліцейський міг прочитати і зафіксувати дані». Тобто, можна тримати їх в своїх руках і віддавати копу в руки права і техпаспорт необов’язково.

До того ж обов’язковою стала норма, що з автомобіля не можна виходити без дозволу поліцейського, руки водій зобов’язаний тримати на видному місці. Виходити з машини на вимогу поліцейського водій може у разі необхідності, але не зобов’язаний.

Якщо людина сіла за кермо, не маючи прав, – штраф 3400 грн (було 510 грн). За повторне порушення протягом року «світить» 40 800 гривень з позбавленням прав від 5 до 7 років та навіть вилученням авто.

З 510 грн до 20 400 грн зріс штраф для людей, які сіли за кермо після позбавлення такого права. У разі повторного порушення впродовж року штраф буде вдвічі вищим, також буде ще одна заборона на 5-7 років з можливим оплатним вилученням авто.

Якщо ж права просто забуті – штраф складе 425 грн. Але ця норма не буде використовуватися дуже часто, оскільки Рада дозволили використовувати електронні документи – зокрема, прирівнює цифрові водійські документи до їх фізичних аналогів.

«Електронні посвідчення водія, техпаспорт, автоцивілка прирівняні до фізичних водійських документів», – повідомив міністр цифрової трансформації Михайло Федоров. Тож тепер усі ці документи можна пред’являти копу прямо зі смартфону в застосунку Дія.

Чи матиме поліція право зупиняти «для профілактики» та оглядати багажник чи бардачок?

Ні. Хоча такі норми були передбачені у початковій версії законопроєкту, під час голосування на комітеті та в парламенті її остаточно «знесли». Поліція й надалі не матиме права зупиняти автомобілі та оглядати в них багажники, бардачки чи інші частини без чітких законних підстав зупинки. Згідно 35 статті закону «Про національну поліцію», зупинку працівниками поліції передбачено лише за наявності конкретних підстав, серед яких зокрема є порушення ПДР.

Читать ещё:  СБУ затримала «першого офіційного пірата» в історії України

Та все ж частково правила зупинки поліцією змінилися. Зокрема, оглядати водія на стан алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння працівники поліції тепер офіційно можуть без жодних свідків (досі обов’язковим було залучати двох свідків). Водночас доказами має бути відеофіксація огляду поліцією. Обов’язок присутності свідків виникає лише, якщо працівник поліції не має відеореєстратора чи іншого технічного засобу відеозапису.

Також дискусійною була норма про пости поліції «в кущах», які фіксуватимуть порушення швидкості. У кінцевому варіанті закону залишилася лише норма про так звані автомобілі-фантоми – які здатні фіксувати порушення на дорогах. Такі авто не мають розпізнавальних знаків, однак відповідні попереджувальні знаки про їх наявність на тій чи іншій дорозі повинні бути встановлені.

Що тепер буде за п’яну їзду?

Якщо водій попадеться нетверезий чи під наркотиками вперше за рік штраф буде 17 000 грн (замість 10 200), також його позбавляють права керування авто на рік.
Повторно протягом року: штраф 34 000 грн та позбавлення права керування авто на три роки з можливим оплатним вилученням машини або адмінарешт на десять діб з позбавленням на три роки з оплатним вилученням ТЗ чи без такого.

Двічі протягом року: штраф 51 000 грн та позбавлення права керування авто на десять років з конфіскацією ТЗ, або адмінарешт на п’ятнадцять діб з позбавленням права керування ТЗ на десять років, з конфіскацією ТЗ.

Відповідальність за п’яні ДТП теж посилюється?

Так. Якщо потерпілий отримав травми середньої тяжкості, каратимуть позбавленням волі на строк до трьох років з позбавленням права керувати транспортними засобами на строк від трьох до п’яти років. Зараз за правопорушення загрожує штраф в розмірі від 3400 до 8500 гривень.

Якщо потерпілий отримав тяжке ушкодження, каратимуть позбавленням волі на строк від 3 до 8 років і позбавленням прав на термін від 5 до 8 років.

Читать ещё:  У Херсоні знову пролунали вибухи (відео)

У разі смерті потерпілого винуватцю загрожує позбавлення волі на термін від 5 до 10 років (позбавлення прав на термін від 5 до 10 років). Якщо жертв кілька – позбавлення волі на термін від 7 до 12 років (позбавлення прав на термін від семи до десяти років).

За що ще зростають штрафи?

За залишення місця ДТП – штраф зростає з 255 грн до 3400 грн, а також передбачено можливість позбавлення права кермувати авто на рік чи два;
За створення аварійної ситуації доведеться заплатити 1445 грн, а за порушення, що призвело до ДТП – 850 грн;
За перевищення швидкості руху більш ніж на 50 км/год – з 510 до 1700 грн;
За ненадання переваги в русі авто «швидкої», поліції або аварійній службі штраф підвищать з 510 до 680 грн;
Порушення правил проїзду перехресть, зупинок, проїзд на заборонний сигнал світлофора, правил обгону – 510 грн;
Непристебнутий ремінь безпеки – 510 грн;
Неосвітлений номерний знак – 510 грн;
Розмова телефоном за кермом без гарнітури – 510 грн;
Що змінюється для пішоходів, велосипедистів та мотоциклістів?

Відповідальність за порушення правил дорожнього руху теж зростає. Наприклад, для пішоходів, які переходять дорогу у недозволеному місці, штрафи зросли вп’ятеро – з 51 грн до 255 грн.
За порушення ПДР велосипедистами штраф зріс до 340 грн. За ці самі порушення, вчинені напідпитку – 680 грн, за створення аварійної ситуації – 850 грн.
Відсутність шолома у мотоцикліста – штраф 510 грн.
Автор: Уляна Букатюк, корреспондент LIGA.net, раздел Бизнес

Источник

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *